Nieuws

De invloed van klantenreviews

30
mei
2017
review

Elke webshop kan profiteren van gebruiker reviews. Alleen, daar zult u dan zelf een beetje op aan moeten sturen. Dat doet u door onder andere gebruiker reviews mogelijk te maken. Gebruiker reviews zorgen niet alleen voor een mogelijk beter imago maar het kan ook uw SEO ten goede komen.

Waarom wil ik reviews verzamelen?

Het is momenteel wel duidelijk dat Google houdt van unieke content. Google voert regelmatig verschillende updates uit aan het zoekalgoritme die ze uitvoeren. Daardoor worden webshops & websites met dubbele en of gekopieerde content steeds sneller en zwaarder gestraft.

Om een start te maken met unieke content zou u ervoor kunnen kiezen om bijvoorbeeld zelf uw product informatie te gaan schrijven. Maar waarom niet 2 vliegen in 1 klap slaan? Door gebruikers toe te staan reviews te plaatsen krijgt u user generated content en unieke content.

Bedenk hierbij dat klanten een rating kunnen geven tot een visuele presentatie van maximaal 5 sterren. De tekstuele toevoeging bij een rating zorgt voor een complete review. Een klantenreview is eigenlijk niet meer dan een reflectie van de mening van een consument. En toch is de extra content die een klantenreview u bezorgt op de website van belang. De klant levert uw webshop unieke content en door middel daarvan vergroten ze de relevantie van uw webpagina voor de zoekmachines!

Moet ik dus alleen maar positieve reviews plaatsen voor een hogere ranking?

Het is belangrijk dat u ook de minder positieve reviews plaatst. U wilt natuurlijk een zo eerlijk mogelijk beeld geven van uw webshop en uw geleverde services. Daar behoren natuurlijk ook de minder goede punten bij. U wilt natuurlijk niet de schijn wekken dat u alle reviews filtert en alleen de positieve berichten laat staan. Zo neemt u ook een deel van de twijfel weg bij klanten die er anders over denken.

Wat zijn mijn mogelijkheden?

U kunt bijvoorbeeld in uw eigen webshop op de productpagina een stuk reserveren waar u de gebruiker de kans geeft om direct een review achter te laten. Ook kunt u uzelf aansluiten op een verzamelsite voor reviews. Externe leveranciers maken het ook mogelijk om reviews in uw webshop te integreren of zelf in uw e-mails.

Houdt ook in gedachten dat u zichzelf kunt aansluiten bij een vergelijkingssite. Door u daar aan te sluiten kunnen bezoekers reviews achterlaten met betrekking tot uw winkel en producten. Op zulke sites kunt u de kans vergroten om bezoekers aan te trekken.

Rich Snippets

Wat zijn Rich Snippets? Iedereen heeft ze wel eens voorbij zien komen op Google. Denk hierbij aan de sterren die getoond worden naast een review in de zoek resultaten. Een Rich Snippet is een korte preview van een website of een stuk content zelf. Deze preview bestaat uit een korte omschrijving, een titel en wat variabele waarden zoals een datum en/of een beoordeling. Deze Rich Snippets worden gebruikt door media applicaties verschillend van Facebook en Twitter tot Whatsapp. Met behulp van Rich Snippets kunt u dus sneller gebruikers naar uw webshop halen omdat het een stuk betrouwbaarder en/of informatiever overkomt.

Conclusie

Begin vandaag nog met het verzamelen van klantervaringen! Er zijn genoeg mogelijkheden om gebruikers een kans te geven een review achter te laten. De unieke content van uw gebruikers zullen uw webshop helpen om beter te scoren in de zoekmachines. Met behulp van Rich Snippets bestaat bovendien de kans dat de positieve verhalen van andere consumenten de twijfelaars op andere gedachten kunnen brengen. Het zorgt dus niet alleen voor een mogelijk beter imago maar het kan ook de SEO van uw webshop ten goede komen.

 

 

 

 

×