FAQ

Hier op de FAQ pagina beantwoorden wij veelgestelde vragen en geven wij uitleg over diensten en technische begrippen.

Vragen over Adeko


Adeko gebruikt sinds 2011 PrestaShop als beheersysteem voor webshops. Sinds februari 2014 is Adeko een officiële partner van PrestaShop geworden. Medewerkers van Adeko hebben trainingen van PrestaShop afgerond om er zeker van te zijn dat de ontwikkeling volgens de standaarden van PrestaShop worden uitgevoerd. Dit is belangrijk om er zeker van te zijn dat de webshop goed blijft functioneren, ook nadat er updates binnen het pakket worden uitgevoerd. Tevens is dit makkelijk als er eventueel nog derde partijen ingeschakeld worden om aanpassingen door te voeren binnen het pakket.


Voor de ontwikkeling van websites gebruikt Adeko WordPress als beheersysteem. WordPress is al enige jaren wereldwijd het meest gebruikte beheersysteem bij de ontwikkeling van websites. Dit komt omdat WordPress zeer gebruiksvriendelijk is en er enorme community opgebouwd is rond het beheersysteem. Voordelen hiervan zijn dat er veel informatie terug te vinden is over het ontwikkelen met het pakket en enorm veel plugins ontwikkeld zijn om de website met functionaliteiten uit te breiden. Hierdoor kan een professionele website met WordPress relatief voordelig op maat ontwikkeld worden.


Adeko begeeft zich sinds 1999 binnen de ontwikkeling van websites. Dit was toen nog niet te vergelijken met wat er tegenwoordig van websites verwacht wordt. Sinds 2011 heeft Adeko in het ontwikkeling van websites en webshops enorme stappen gemaakt. Inmiddels mag Adeko zich met recht een full service internetbureau noemen, naast het onwikkeling van websites en webshops worden er namelijk diensten als hosting, optimalisatie en online marketing aangeboden. Hierdoor is het mogelijk alle werkzaamheden en diensten bij Adeko onder te brengen waardoor onze klanten nog maar met één partij te maken hebben.

Begrippen


CMS staat voor content management system, een CMS dient als beheersysteem voor websites en webshops. Zo hebben onze opdrachtgevers niets met code te maken en kunnen ze in een gebruiksvriendelijk beheersysteem hun websites zelf beheren. Tekstuele aanpassingen kunnen door onze opdrachtgevers zelf bijgehouden worden, wat het beheren van een website significant voordeliger maakt.


HTML, CSS, PHP en JavaScript zijn programmeertalen waarmee wij visuele en functionele conditie bepalen binnen online omgevingen. Wij richten websites en webshops in met een CMS zodat onze klanten zelf geen wijzigingen in de HTML, CSS, PHP en JavaScript code hoeven door te voeren.


Bij het bezoeken van een website onthoudt uw browser allerlei gegevens, waaronder tekst, afbeeldingen en layout. Deze opslag wordt cache genoemd en wordt door browsers gebruikt om websites sneller in te kunnen laden. Bij het refreshen van een website kan het voorkomen dat de wijzigingen niet worden getoond. In veel gevallen ligt dit aan de cache. Op zo’n moment kunt u hard refreshen met de toetsencombinatie ‘CTRL + Shift + R‘ of u kunt handmatig de cache legen binnen de instellingen van uw browser.


De FTP is een map op een webserver waar alle bestanden van een website of webshop worden opgeslagen, als iemand de website of webshop bezoekt worden deze bestanden aangesproken om de online omgeving in te laden.


Via DNS instelling wordt aangegeven welk IP-adres gekoppeld is aan een domeinnaam, in de DNS instellingen kan worden aangegeven op welke server de website of webshop staan opgeslagen of via welke server de mail wordt afgehandeld. Daarnaast kunnen in de DNS, instellingen worden opgeslagen om de identiteit van het domein te bepalen.


Een IP-adres fungeert als een postcode en huisnummer voor webservers, via dit IP-adres is de informatie op een server aan te roepen. Webservers zijn vervolgens vaak ingericht met een FTP en database omgeving om de informatie van websites en webshops op te slaan. Als het IP-adres gekoppeld wordt aan een domeinnaam via DNS instellingen weet uw browser waarvandaan hij een website of webshop moet aanroepen of uw mailpakket waar hij een e-mail moet afleveren.


Search engine optimalization of in het kort SEO zorgt dat uw website of webshop vindbaar wordt op het internet. Zoekmachines gebruiken bepaalde informatie om uw website of webshop te indexeren. Hoe beter uw website of webshop voldoet aan deze voorwaarden, hoe beter deze vindbaar is in de betreffende zoekmachines.


SEA staat voor search engine advertising dit zijn de betaalde advertenties binnen zoekmachines, een bekend voorbeeld hiervan is Adwords van Google. U betaald per klik die naar uw website of webshop lijdt. Dit is te optimaliseren met advertentie teksten in de vorm van een titel en omschrijving bij Google, u kunt specifieke zoekwoorden opgeven en klikprijzen uitkiezen die bepalen hoe hoog u in de resultaten wordt weergegeven. SEO heeft ook steeds meer invloed op zowel de positie als de klikprijzen, indien de content van de pagina waarnaar toe verwezen wordt relevant is voor de zoekterm en advertentie, hoe lager de klikprijs. Echter hoe meer concurrentie er op een zoekwoord is, hoe hoger de klikprijs over het algemeen wordt. Dit is een schaakspel waar voldoende aandacht aan besteed moet worden om de door beoogde doelstellingen te kunnen behalen.


Een SSL-certificaat wordt gebruikt om de identiteit van een website of webshop vast te stellen. Als er een SSL-certificaat aan een website of webshop gekoppeld is zijn de gegevens van het bedrijf gecontroleerd. Zo kunnen bezoekers er zeker van zijn dat zij te maken hebben met de partij waar ze denken mee te maken te hebben. Een SSL-certificaat geeft bezoekers een vertrouwd gevoel, hierdoor zullen zij eerder geneigd zijn om tot actie over te gaan en hun gegevens achter te laten binnen de website of webshop die zij bezoeken. Er zijn verschillende SSL-certificaten in omloop, van een eenvoudige tot zeer uitgebreide validatie. Dit is te herkennen aan bijvoorbeeld alleen een groene HTTPS:// voor het domein of een groene balk met de naam van de organisatie voor het betreffende domein.


Een responsive design past zich automatisch aan op het schermformaat waarop het getoond wordt. Voorheen maakte onze designers eerst een ontwerp voor desktop, dan voor tablet en uiteindelijk voor smartphones. Tegenwoordig hanteren wij de Mobile First methode in zowel het ontwerpen als het ontwikkelen, het voordeel hiervan is dat er voor smartphones een zo uitgekleed mogelijke omgeving wordt ontwikkeld. Dit komt de gebruiksvriendelijkheid en laadtijd sterk ten goede omdat er geen overbodige functionaliteiten en/of code ingeladen hoeft worden.


Hosting is een onmisbare dienst die noodzakelijk is om een website of webshop online beschikbaar te stellen. Op de hostingomgeving staan de bestanden opgeslagen op de FTP en de gegevens opgeslagen in de database. Gezamenlijk zorgen zij dat de website of webshop opgeroepen kan worden binnen een webbrowser. Daarnaast is het mogelijk binnen een hostingpakket het mailverkeer af te handelen. Dit hoeft echter niet, veel bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van een exchange server voor de afhandeling van de mail.


Een domeinnaam is het adres dat men invoert in een browser om een website te bezoeken zoals bijvoorbeeld adeko.nl of google.com. De domeinnaam wordt gekoppeld via de DNS met het IP-adres van de server waar de bestanden en database van de desbetreffende omgeving staan opgeslagen. Daardoor weet een browser op basis van de ingevoerde domeinnaam welke informatie getoond moet worden.


Domeinextenties zijn het laatste gedeelte van een domeinnaam, denk bijvoorbeeld aan .com, .nl of .eu. Domeinextenties zijn er in allerlei vormen, zo heeft praktisch ieder land 1 of meerdere domeinextenties. Nederland gebruikt .nl als domeinextentie maar het Verenigd Koninkrijk heeft met .uk, .co.uk, .org.uk en .net.uk meerdere domeinextenties in gebruik. Daarnaast zijn er ook meer algemene domeinextenties beschikbaar zoals bijvoorbeeld .org en .net.


Schijfruimte is de hoeveelheid bestanden en data die op een server opgeslagen kan worden om aan bezoekers te tonen.


Als een website of webshop opgeroepen wordt op een webserver wordt er data ingeladen vanaf deze server en via internet ingeladen op de browser van een bezoeker. De hoeveelheid data die ingeladen wordt om de website of webshop in de browser te tonen wordt ook wel dataverkeer genoemd.

Design


Volledig. Afhankelijk van de gemaakte afspraken en uw budget bent u volledig vrij in het aangeven van uw wensen en verwachtingen. Eén van onze designers gaat vervolgens na een oriënterend gesprek met u, aan de slag om volledig op maat een ontwerp te maken dat aansluit op uw wensen en verwachtingen.


Er zijn enorm veel mensen die websites en webshops bezoeken op hun smartphone of tablet, hoe beter de omgeving functioneert, hoe groter de kans dat de bezoeker vind wat hij zoekt en indien van toepassing actie onderneemt binnen de omgeving.


Adeko heeft designers in dienst met verschillende disciplines, ook het ontwerpen van logo’s is daarbij een belangrijk aspect. Startende bedrijven kunnen bij ons terecht voor het ontwerpen van een logo, maar zeker ook bestaande bedrijven die hun logo willen laten aanpassen is Adeko graag van dienst. Hoe dit traject verloopt is afhankelijk van de wensen, verwachtingen en budget van de klant.


De ontwikkelaars van Adeko zijn in staat ontwerpen in online omgevingen te implementeren, maar wij kunnen niet altijd op voorhand zeggen dat wij dit ook willen doen. Als wij niet achter het aangeleverde product kunnen staan, zullen wij dit niet willen implementeren. Indien u hier meer informatie over wilt ontvangen zullen wij eerst de ontwerpen willen beoordelen.

Development


De duur van de ontwikkeling van een website en webshop zijn afhankelijk van de complexiteit van het project, als u hier meer informatie over wenst te ontvangen zullen wij eerst met u in gesprek gaan om uw wensen en verwachtingen te bespreken. Tevens speelt onze planning hierin een rol. Afhankelijk van het aantal lopende projecten, kan de levertermijn van een project variëren.


Beide zijn mogelijk, u kunt zelf zorg dragen voor het aanleveren of zelfs plaatsen van beeldmateriaal en tekst. Dit is afhankelijk van uw wensen en de afspraken die wij hierover maken. U kunt ervoor kiezen zelf het beeldmateriaal en tekst te plaatsen of aanleveren zodat wij dit plaatsen. Daarnaast kunt u ons ook het aangeleverde beeldmateriaal laten optimaliseren en de teksten laten redigeren. U kunt er ook voor kiezen om ons de teksten en afbeeldingen te laten plaatsen zoals u deze aanlevert. Maar indien u de teksten en afbeeldingen door ons wilt laten verzorgen, kan dit ook. Dergelijke zaken worden besproken bij het doornemen van uw wensen en verwachtingen, zodat dit kan worden meegenomen in het voorstel dat door Adeko zal worden opgesteld.


Teksten die gepubliceerd worden in websites of webshops moeten een juiste balans hebben tussen leesbaarheid, commercie en vindbaarheid. Het is niet eenvoudig om teksten te schrijven die aan deze drie voorwaarden voldoen. Tevens veranderen de voorwaarden op het gebied van vindbaarheid geregeld, waardoor dit geregeld aangepast zou moeten worden om goed vindbaar te blijven binnen de gerenommeerde zoekmachines. Adeko kan u indien gewenst hierin éénmalig of periodiek adviseren om dit optimaal te benutten.


Afhankelijk van de wijze waarop de website ontwikkeld en onderhouden is door de vorige ontwikkelaar is dit zeker mogelijk. In sommige gevallen is het verstandiger om opnieuw te beginnen dan een bestaande omgeving door te ontwikkelen. Dit wordt uitgebreid onderzocht op het moment dat een dergelijk geval zich voordoet. U kunt hierover ten allen tijden contact met ons opnemen via info@adeko.nl of +31(0) 30 691 39 05.

In veel gevallen maken wij met onze opdrachtgevers afspraken om periodiek hun website(s) en/of webshop(s) te onderhouden en adviseren over verbeteringen of nieuwe ontwikkelingen. Wij kunnen helaas niet in de toekomst kijken en weten dus niet welke ontwikkelingen er zich mogelijk gaan voordoen. Daarom kunnen wij geen vaste prijzen afspreken voor het doorvoeren van verbeteringen. Wel kunnen wij afspreken dat wij dergelijke ontwikkelingen in de gaten houden en u op de hoogste stellen indien dit gebeurd. Dan kunt u op dat moment zelf de keuze maken of dit voor u interessant is.


Websites en webshops die door Adeko ontwikkeld worden voldoen aan de standaarden die hiervoor zijn vastgesteld. Echter dient u wel enige technische kennis van het ontwikkelen van websites hebben om dit zelf te kunnen doen. Om hier veilig een uitspraak over te kunnen doen, maken wij graag kennis met u.


Het tarief voor het ontwikkelen van een website of webshop wordt bepaald door de hoeveelheid tijd die wij nodig hebben om de website of webshop volgens uw wensen en verwachtingen te ontwikkelen en welke middelen wij moeten inzetten om hieraan te voldoen.


Nee, Adeko ontwikkelt geen apps, wij focussen ons volledig op het ontwikkelen van websites en webshops om er zeker van te zijn dat wij de kwaliteit van onze producten kunnen waarborgen. Het ontwikkelen van apps is een andere specialisatie, dergelijke trajecten laten wij graag aan andere partijen over die zich wel op dit gebied hebben gespecialiseerd. Echter is er voor het ontwikkelen van een app ook een ontwerp nodig, hier kunnen wij wel een rol in spelen. Zeker als wij al verantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en ontwerpen van uw website, webshop of het opmaken van uw drukwerk kunnen wij hier een belangrijke rol in spelen. Het waarborgen van uw identiteit is van groot belang voor de beleving van de gebruiker. Wij kunnen dus wel degelijk een rol spelen in het traject om een een app te maken, echter gaan wij niet verder dan het visuele aspect.

Hosting


Ja, dit kan. Er zijn voldoende partijen die prima in staat zijn om een dergelijke dienst goed voor u te verzorgen. Indien er afspraken gemaakt worden over de werking van uw website of webshop, denk bijvoorbeeld aan laadtijd of iets dergelijks, dan is het verstandig dit eerst met ons te bespreken. Wel zijn de prestaties mede afhankelijk van de partij waar de hosting onder gebracht wordt. Om die reden gaan wij hierover graag met u in gesprek. Tevens betekend dit dat u zelf zorg draagt voor het aanleveren van de juiste gegevens en het contact tussen ons en de hostingpartij. Tijd die wij kwijt zijn aan communicatie met een externe hosting partij zal op urenbasis aan u doorberekend worden.


U kunt zelf een domeinnaam registeren bij een externe partij maar u kunt er ook voor kiezen dit bij Adeko onder te brengen. Indien u dit via een externe partij doet en Adeko zorg moet dragen voor het aanpassen van bepaalde instellingen zal de bestede tijd op urenbasis aan u doorberekend worden. Indien de domeinnaam bij ons ondergebracht wordt, zitten aan dergelijke aanpassingen geen kosten verbonden.


Het kiezen van de juiste domeinnaam is afhankelijk van uw branche, doelgroep, visie en product of dienst. Adeko denkt graag met u mee over het maken van de juiste keus als het gaat om het registreren van een domeinnaam. U kunt hiervoor contact met ons opnemen. Indien u de ontwikkeling, hosting en domeinregistratie van de website of webshop bij ons onder brengt, zijn hier geen kosten aan verbonden.


Hosting wordt jaarlijks vooraf aan u berekend. Hosting gaat pas in op het moment dat de website of webshop live gaat, zo lang de website of webshop bij Adeko onder ontwikkeling is zijn hier geen kosten aan verbonden.

ETC


U kunt 24 uur per dag, 7 dagen in de week contact met Adeko opnemen als u problemen ondervind. Als u klant bent bij Adeko is het afhankelijk van uw pakket of u alleen tijdens kantoor uren of 24 uur per dag, 7 dagen per week kosteloos contact op kunt nemen. Indien u geen klant bent bij Adeko zal er eerst aan u kenbaar gemaakt worden wat de kosten voor het oplossen van de problemen zullen zijn. Alleen de werkelijk bestede tijd om het probleem op te lossen zal in dit geval aan u berekend worden.


De Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN) is een internationaal georganiseerde, non-profit organisatie, dat bevoegd is voor de toewijzing van Internet Protocol (IP) adres, toewijzing van generieke protocol-id’s (gTLD) en land (ccTLD). Top-Level domeinnaam systeem codebeheer en het beheren van functies op de root van de server. Als een publiek-private partnerschap, is ICANN gewijd aan het behoud van de operationele stabiliteit van het Internet; aan de bevordering van concurrentie; tot een brede vertegenwoordiging van het wereldwijde internet-gemeenschappen; en aan de ontwikkeling van het benodigde beleid rond deze middelen. Eén van de belangrijkste taken is bijvoorbeeld het controleren van de houder gegevens van domeinen. Het kan om die reden voorkomen dat u een mail van de ICANN ontvangt om de houder gegevens van één van uw domeinen te bevestigen. Het is van groot belang dat u dergelijk e-mails afhandelt om te voorkomen dat uw domein niet goed functioneert.


De SIDN is het bedrijf achter de .nl extentie. Hier worden alle houder gegevens van .nl extenties bijgehouden. In zekere zin least u een domeinnaam eindigend op .nl van SIDN, via de partij waarbij u een .nl domein heeft geregistreerd. Dergelijke partijen zijn als .nl registrar aangesloten bij SIDN en kunnen uw houder gegevens beheren bij de SIDN.


Hosting en domeinregistratie zijn terugkerende kosten, daarnaast zal uw website of webshop zo nu en dan bijgewerkt moeten worden om te blijven voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker en de eisen van de gerenommeerde zoekmachines. Dit is niet per definitie noodzakelijk, maar wel wenselijk. Of dit ook voor u van toepassing is ligt aan uw doelstellingen en verwachtingen.


Betaalmogelijkheden worden bepaald afhankelijk van de wensen en verwachtingen die u aan project stelt. Om hier een uitspraak over te kunnen doen, zullen wij hierover eerst met u in gesprek willen gaan. Wij participeren niet in projecten van onze klanten. Werkzaamheden die wij verrichten voor onze opdrachtgevers worden op basis van de bestede tijd aan onze opdrachtgevers berekend. U kunt ervoor kiezen werkzaamheden op projectbasis uit te laten voeren of op urenbasis, waarbij u vooraf een inschatting van de verwachte tijdsbesteding ontvangt.


Er zijn verschillende methoden om meer bezoekers naar uw website of webshop te krijgen. Twee belangrijke methoden zijn SEO en SEA, maar er zijn meerdere manieren om meer bezoekers op uw website of webshop te krijgen. Om te bepalen welke middelen voor u geschikt zijn, zouden wij graag eerst met u in gesprek gaan. Zo kunnen wij eerst kijken welke middelen momenteel al ingezet worden, welke middelen aansluiten op de doelgroep en welke middelen haalbaar zijn om goed uit te (laten) voeren. Op basis van deze informatie kunnen wij vervolgens een realistisch advies geven.


Het is altijd mogelijk aanpassingen door te voeren. Of hier extra kosten aan verbonden zijn is afhankelijk van het stadium waarin wij ons op dat moment in bevinden.

×