Je hebt zeer waarschijnlijk veel tijd gestoken in het krijgen van verkeer op jouw website. Dit is de eerste stap richting online succes maar hier stopt het helaas niet. Je wilt natuurlijk dat elke bezoeker van jouw website uiteindelijk overgaat tot een conversie. Of dit nu een fysieke aankoop is, een contact moment of welke andere conversie dan ook.
Via onderstaande tips hopen we jouw website (nog) beter te maken. Met deze tips zorg je ervoor dat de bezoekers die op jouw website terecht zijn gekomen vinden wat ze zoeken en ook overgaan tot het doen van een conversie. Sommige zijn mogelijk open deuren, maar andere zijn misschien wel nieuw voor je. Hopelijk vind je in dit artikel een aantal zaken die je toe kunt passen om meer conversies te halen uit jouw bezoekers.
Techniek
Dit is een breed begrip maar we beperken ons tot een aantal van de belangrijkste zaken.
Laten we beginnen met het design, los van dat de site er netjes en goed uitziet, wees je er zeker van dat dit op zoveel mogelijk apparaten het geval is. Een responsive design dus, de site moet op desktop, tablet en smartphone netjes zijn en vooral goed functioneren.
Helaas gebeurt het nog veel dat een site op desktop prima werkt, maar zodra je probeert op een smartphone de site te bekijken. Dan valt de site ineens uit elkaar en functioneert hij niet meer zoals het hoort. Helaas is dit de nr. 1 reden van bezoekers om naar een andere site te navigeren. En als je dan bedenkt dat ongeveer 50% van online verkeer op mobiel plaats vindt… Echt wel belangrijk dus om hier aandacht aan te besteden.
Hier komt bij dat bezoekers, met een ongeëvenaard online aanbod, helaas echt het geduld hebben van een “pelpinda”. Probeer ervoor te zorgen dat de website dus snel is, over het algemeen verwachten bezoekers dat een pagina binnen 2 seconden geladen is. Als dit niet het geval is bestaat er een reële kans dat de bezoeker bij een concurrent gaat verder kijken.
Er bestaan een hoop (gratis) online tools om de snelheid van jouw website te meten. Meestal voorzien van de verbeterpunten. Dit kan op verschillende vlakken zijn, zoals bijvoorbeeld server responsetijd, (te) grote afbeeldingen maar ook gebruiksvriendelijkheid.
Afbeeldingen
Het gebruik van afbeeldingen is de snelste manier om informatie over te brengen. Een afbeelding zegt meer dan een lap tekst, dat is algemeen bekend. Maar er zijn wel een aantal zaken die belangrijk zijn.
Zorg voor mooie afbeeldingen, de afbeeldingen moeten scherp zijn en bij voorkeur passen binnen jouw website qua stijl. Zorg er wel voor dat de afbeeldingen geoptimaliseerd zijn voor het gebruik op het web.
Natuurlijk is een professionele afbeelding van 10MB prachtig van kwaliteit, maar dit is veel te groot om op een webpagina te plaatsen. Dit zou een grote impact hebben op de laadsnelheid van de website. En zoals je hierboven hebt kunnen lezen is dat een belangrijk punt. Er zijn vele tools die je kunt gebruiken om jouw foto’s te optimaliseren. Hiermee blijven de foto’s meer dan mooi genoeg voor de website maar vertragen de website niet meer dan nodig.
Probeer het gebruik van stockfoto’s te minimaliseren of als het lukt gebruik ze helemaal niet. Als je foto’s met mensen erop wilt gebruiken, gebruik dan foto’s van jouw eigen medewerkers of van jezelf uiteraard. Hiermee maak je de site persoonlijk, maar ook geloofwaardiger. Want zeg eerlijk een foto van een prachtig en perfect kantoor met alleen maar overdreven glimlachende mensen.. Dat is niet echt de realiteit en als jij dat weet, weet jouw bezoeker dat ook.
Gebruik je call to actions op jouw website en kun je ervoor zorgen dat er in de foto die je gebruikt in een richting wordt gekeken waar ook jouw call to action staat gepositioneerd. Dat zou helemaal top zijn. Het is aangetoond, dat door dit soort foto’s te gebruiken, dat dit conversie verhogend werkt. De bezoeker kijkt ongemerkt in de richting waar de mensen op de foto naar kijken.
Call to action
In de eerdere tip hadden we het er al even over, de call to action. Dit kunnen buttons zijn, links of juist jouw telefoonnummer of mailadres enz. enz. Deze call to actions zijn zo’n beetje het belangrijkste op jouw website. Deze zorgen ervoor dat bezoekers doen waarvoor jij ze naar jouw website hebt gehaald. Het kopen van jouw product of het contact opnemen met jouw bedrijf. Omdat ze zo belangrijk zijn is het dus goed om te weten wat je hier wel of juist niet zou moeten doen.
De do’s en dont’s
- Beschrijf in de call to action wat er gebeuren gaat. Zet dus geen tekst neer als “klik hier”, maar zet hier dan neer wat de button gaat doen. Bijvoorbeeld “Ga naar ons contact formulier” of “download hier meer informatie”.
- Probeer ook zoveel mogelijk vanuit de eerste persoon te schrijven. Dus niet “Schrijf je in” maar “Schrijf mij in”.
- Als een bezoeker op een pagina komt, zorg dan dat de call to action gelijk zichtbaar is. Het is aangetoond dat het meest bekeken deel van een pagina boven de vouwlijn (alles wat gelijk zichtbaar is zonder dat je hebt hoeven scrollen) is. Even ervan uitgaande dat er op de pagina moet worden gescrold, zet de call to action dan ook helemaal onderaan nog eens neer. Iemand die de hele pagina heeft gelezen is zeker geïnteresseerd geweest en dus is het belangrijk om deze call to action daar nogmaals te tonen.
- Het kleurgebruik van call to actions is ook belangrijk. Over het algemeen werkt een complementaire kleur ten opzichte van de huisstijl het beste. Dit zijn dus kleuren die precies tegenovergesteld zijn. Is jouw website paars, gebruik dan een gele button, is jouw site blauw, pak dan oranje buttons.
- Beperk het gebruik van call to actions tot een minimum. Bij voorkeur zelfs maar 1 per pagina. Dat gaat niet altijd maar probeer dan voor een secundaire call to action af te wijken van de primaire call to action.
Content
Je zult ontzettend je best hebben gedaan om goede teksten te schijven. Hier zit wel een valkuil. Zorg ervoor dat je teksten geen lange lappen tekst zijn. Knip ze op in alinea’s en maak gebruik van koppen en afbeeldingen. Dit maakt jouw tekst een stuk prettiger leesbaar.
Daarbij komt dat bezoekers niet lezen maar scannen. Als je koppen inzet om aan te geven waar de tekst over gaat. Stelt dit de bezoeker gemakkelijk in staat om 1 keer naar de onderdelen te gaan die ze belangrijk vinden.
Landingspagina’s zijn ook goede mogelijkheden om bezoekers op binnen te halen en meer informatie te geven over jouw producten of diensten. Probeer ook hier bovenstaande tips mee te nemen. Dit vergroot ook gelijk jouw bereik online en ook jouw vindbaarheid. Win-Win dus.
Navigatie
Een navigatie moet heel helder zijn, vergelijk het maar met autonavigatie. Het moet heel helder zijn waar je naar toe wilt en hoe je daar komt. Gebruik bij voorkeur dus geen uitklapmenu’s met dropdowns. Bekijk of het mogelijk is om op de categorie pagina de subcategorieën te tonen. Ja het is een klik meer, maar dat betaald zich terug in het gebruiksgemak.
Gebruik ook breadcrumbs, dit geeft een heel helder beeld waar de bezoeker zich op dat moment bevindt en maakt het ook makkelijk om even een niveau terug te gaan in de navigatie.
Probeer het aantal menu items niet boven 7 uit te laten komen. Meer dan 7 kan ons geheugen minder goed aan en daarmee verlies je dus de aandacht. Plus dat dit helpt om de belangrijkste items er makkelijk tussen uit te halen en te onthouden. Gebruik eventueel een secundair menu als je toch meer items tonen wilt. Dit helpt ook mee een heldere navigatie te hebben en geeft jou de mogelijkheid om meer info te tonen.
Probeer de hoeveelheid info die je plaatst te beperken tot het noodzakelijke. Op deze manier voorkom je een overkill aan informatie die dan dus ook niet meer wordt opgeslagen.
Zoekfunctie
Deze functie is zeer waarschijnlijk een van de meest gebruikte functionaliteiten in een website. Maar staat ook op nummer 1 qua irritatie als deze niet goed functioneert. Los van dat het dus wordt aanbevolen om een zoekfunctie te hebben, is het dus ook van groot belang dat deze goed functioneert. Controleer dus goed of dit het geval is.
Ondanks dat de zoekfunctie goed werkt kan het nog steeds zijn dat de bezoeker niet vind wat hij zoekt. Denk goed na over de resultatenpagina juist als er niks kan worden gevonden. Biedt hier bijvoorbeeld een aantal opties aan. Onder het mom, “misschien zocht je dit”. En biedt daar een aantal resultaten aan die vaak relevant blijken te zijn.
Contactformulier
Dit is een veel gebruikte manier van bezoekers om met jou in contact te komen. Ook hiervoor zijn wat verschillende dingen die belangrijk zijn om rekening mee te houden. 1 van de belangrijkste is om zo min mogelijk velden te tonen. Hoe meer bezoekers moeten invullen hoe groter de kans is dat ze ervoor kiezen het formulier niet in te vullen.
Probeer ook te voorkomen dat er ingewikkelde recaptcha opties worden getoond. Je kent ze wel, voer de letters in van het veld hiernaast en dan staan er letters die eigenlijk niet fatsoenlijk te lezen zijn. Maar hier zijn wel meer opties die te ingewikkeld blijken. Het beste is een onzichtbare recaptcha toe te passen. Deze checkt op basis van de manier van surfen eigenlijk al of het gaat om een (spam)bot of een echte gebruiker.
Reviews
Een belangrijke tool om bezoekers over te halen bij jou te bestellen of met jou in contact te komen is het uitstralen van vertrouwen. Je kunt dit doen door testimonials te plaatsen, maar bezoekers blijken hier wantrouwend naar te zijn. Dit omdat jij als beheerder van de website vaak zelf de testimonials kan plaatsen. “Hoe echt zijn ze dan?”. Een goed alternatief hiervoor is het integreren van reviews van externe partijen zoals Google, Trustpilot, Klantenvertellen enz. enz. Dit zijn soms wel betaalde oplossingen maar deze wekken wel echt vertrouwen.
Heb je een webshop en verkoop je fysieke producten dan kunnen ook product reviews heel goed werken. Bezoekers kunnen van echte gebruikers lezen wat zij van een product vonden. Los van dat dit het vertrouwen vergroot van de bezoeker. Kun je hier ook nog een ander voordeel uit halen. Als een product als slecht wordt beoordeeld probeer dan uit te zoeken wat jij eraan kan doen. Zodat klanten dit product wel als positief zullen beoordelen. Of misschien kies je er wel voor het product zelfs uit de collectie te halen.
Conversies verhogen
Save the best for last…
Als je de bezoeker hebt kunnen overtuigen om over te gaan tot een conversie dan is het natuurlijk heel fijn als je hier zoveel mogelijk uit kunt halen. Het verhogen van conversies is met name interessant voor webshops maar natuurlijk ook toe te passen bij websites.
Er zijn een aantal vrij eenvoudige manieren om de conversies te verhogen. Te beginnen met het aanbieden van kortingen bij het bestellen van grotere aantallen. Bezoekers zijn te motiveren om meer producten aan te schaffen als dat betekend dat het product daarmee goedkoper wordt. Vooral bij verbruiksartikelen werkt dit heel goed.
Gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag werkt vaak ook erg goed. Bijvoorbeeld bij bestellingen vanaf € 50,- gratis verzonden. Los van dat dit gewoon op pagina’s kan worden getoond zijn er zelfs tools die bijvoorbeeld in het winkelwagen overzicht weergeven hoeveel een bezoeker nog zou moeten besteden om in aanmerking te komen voor gratis verzending. Dit triggert bezoekers om toch nog eens verder te kijken binnen jouw assortiment, of in plaats van 1 toch maar 2 keer dit product te bestellen.
Nog een optie is het opvolgen van de verlaten winkelwagens. Als een bezoeker artikelen in zijn winkelwagen heeft laten zitten en niet is overgegaan tot bestellen. Dan kun je hier tools voor instellen die de bezoeker na een periode een mailtje stuurt om ze nog even te helpen herinneren aan de gevulde winkelwagen. Je kunt ze dan proberen over te halen om de aankoop alsnog af te ronden. Je zou hier zelfs kortingen of een gratis product aan kunnen verbinden.