Ga naar Adeko Promotional Products
Adeko Promotional Products

Adeko is sinds 1994 actief in de promotionele branche. Je kunt bij ons terecht voor alle promotieartikelen zoals bijvoorbeeld bedrijfs- en promotiekleding, relatiegeschenken, premiums en zelfs voor je drukwerk. Kortom, voor alles waar een logo op moet, is Adeko jouw partner!

Responsive en adaptive

Responsive en adaptive zijn twee termen binnen web development die vaak gezien worden als synoniemen. Hoewel het allebei technieken zijn om websites zo goed mogelijk weer te geven op schermen van verschillende formaten, zijn ze wel degelijk anders.

Wat is het verschil?

In 2010 kwam Ethan Marcotte als eerste met de term ‘Responsive web design’. Hij omschreef het als een techniek waarbij je een fluid grid, flexibele afbeeldingen en media queries gebruikt voor een optimale weergave van een website. Het formaat van de browser of het scherm maakt niet uit, een responsive website zal zich aanpassen naar dat formaat.

De term ‘Adaptive web design’ werd voor het eerst gebruikt in een boek dat door Aaron Gustafson is geschreven in 2011. Bij adaptive web design wordt er gebruik gemaakt van specifieke “breakpoints” waarop de layout van een website zich aanpast. Hierdoor gaat de functionaliteit van de website niet ten koste van de weergave.

Is het één beter dan het ander?

Het ligt helemaal aan het project waar je mee bezig bent. Beide technieken bestaan niet voor niets. Het schalen van een responsive website ziet er mooier uit, hoewel je niets van de breakpoints zal merken bij een adaptive website als de formaten goed gekozen zijn. Het is ook heel goed mogelijk om een website responsive te maken op enkele onderdelen na die simpelweg beter werken wanneer ze adaptive zijn. Het belangrijkste is dat een website goed werkt en dat betekent soms dat de functionaliteit ten koste gaat van de weergave.